گنجایش روغن گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس + زمان تعویض آن

روغن گیربکس، به عنوان یکی از اجزای حیاتی خودرو، نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و پایداری آن ایفا می‌کند. به ویژه در اتومبیل‌های اچ‌سی کراس که مجهز به سیستم‌های اتوماتیک هستند. روغن گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس نه تنها برای انتقال نیرو و انجام تغییرات سریع در دنده‌ها استفاده می­شود، بلکه برای حفظ عملکرد صحیح و قابل اعتماد خودرو نیز ضروری است. در این مقاله، به بررسی اهمیت نگهداری و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در اچ‌ سی کراس می­پردازیم همچنین، به بررسی زمان‌ مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس و روش‌های صحیح آن پرداخته خواهد شد.

گنجایش روغن گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس و زمان تعویض روغن گیربکس اچ سی کراس

خدمات گیربکس عاشوری : تعمیر گیربکس اتوماتیک جک j5

تعمیرگیربکس اتوماتیک

گنجایش روغن گیربکس H30 کراس چقدر است؟

گنجایش روغن گیربکس برای خودروی اچ‌ سی کراس (H30 CROSS)، که از گیربکسAISIN تولید شده است و شباهت زیادی به گیربکس موجود در خودروی تویوتا یاریس دارد، حدود 5.6 لیتر است. این گیربکس برای عملکرد بهینه و اطمینان‌بخشی از خودرو نیازمند حجم مناسبی از روغن است.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اچ‌ سی کراس، بسته به شرایط مختلف مانند آب و هوا، شرایط ترافیک شهری و نحوه استفاده، بین 50,000 تا 60,000 کیلومتر متغیر است. این مقدار به صورت دستی یا اتوماتیک قابل تعویض است. با نگهداری و تعویض منظم روغن گیربکس، می­توانید عمر و عملکرد خودرو خود را بهبود ببخشید و با اطمینان بیشتر به رانندگی بپردازید.همچنین درصورتی که گیربکس اتومبیل شما دچار مشکل شده است میتوانید نسبت به تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس خود اقدام نمایید.

نحوه تعویض روغن گیربکس به صورت دستی

در تعویض روغن گیربکس به صورت دستی، تنها نیمی از روغن موجود در گیربکس تخلیه می‌شود و حدود 3.6 لیتر روغن جدید مورد نیاز است؛ بنابراین، تقریباً سه لیتر روغن قبلی در داخل گیربکس باقی می‌ماند و با روغن جدید مخلوط می‌شود. این مخلوط ممکن است منجر به کاهش کارایی و عملکرد گیربکس شود؛ به همین دلیل است که اغلب تعمیرکاران، روش تعویض روغن به صورت دستی را توصیه نمی­کنند. برای افزایش کارایی روغن، بهتر است از روش‌ تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه استفاده کنید و تمامی روغن قدیمی را خارج نمایید.

بیشتر بخوانید
10 راه برای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک خودرو

خدمات گیربکس عاشوری : تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان x50

تعمیرگیربکس اتوماتیک

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

در ابتدا، خودرو را در محیط امن پارک کنید. سپس موتور را روشن کرده و برای چند دقیقه در حالت عادی کارکرد قرار دهید تا روغن گرم شود. سپس، دستگاهی که شبیه به دیالیز خون است را آماده کرده و دو شلنگ مناسب را به آن متصل کنید؛یکی برای تخلیه روغن قدیمی و دیگری برای تزریق روغن جدید.

با استفاده از دستگاه و شلنگ‌ها، روغن قدیمی را تخلیه کرده و سپس روغن جدید را تزریق کنید. پس از تزریق، سطح روغن را بررسی کنید و مطمئن شوید که اندازه است. در پایان، دستگاه را خاموش کرده و موتور را روشن کنید تا از نشتی روغن مطمئن شوید. تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه عملکرد بهتر و پایدارتر خودرو را تضمین می‌کند.

زمان تعویض روغن گیربکس اچ سی کراس

در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجموعه گیربکس عاشوری می توانید از طریق دکمه زیر اقدام کنید .

تعمیرگیربکس اتوماتیک

انواع روغن های گیربکس

روغن گیربکس از نظر اتومات یا دستی بودن به دو دسته کلی تقسیم می­شود که عبارتند از:

روغن گیربکس دستی MTF

روغن گیربکس دستی MTF (Manual Transmission Fluid) برای جعبه دنده‌های دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم­ترین ویژگی روغن گیربکس دستی می­توان به تحمل فشار و حرارت بالا اشاره کرد؛ به همین دلیل از قیمت بالایی برخوردار است. این روغن وظیفه دارد که عملیات روانکاری چرخ دنده‌های گیربکس را باید به نحو احسن انجام دهد. اکثر خودروهای داخلی از روغن گیربکس دستی با درجه گرانروی 75W-80 SAE استفاده می‌کنند. این عدد نشان‌دهنده میزان گرانروی و عدد دوم نشان‌دهنده بالاترین دمای کاری روغن است.

همچنین روغن‌هایی با درجه گرانروی 85W-90 نیز موجود است که بیشینه دمای کارکرد آن­ها بالاتر است و معمولاً در مناطق دمایی بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن‌هایGL4 و GL5 با شاخص API یا سطح کیفیت روغن نیز در بازار موجود است. امروزه تنها روغن‌های GL4 و GL5 در بازار قابل خریداری هستند و سایر موارد، کاربرد چندانی ندارد. روغن‌های با شاخص GL5 دارای کیفیت بهتری هستند و عملیات تعویض با استفاده از این نوع روغن نرم‌تر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید
علائم خرابی ساعت گیربکس لیفان x50

روغن گیربکس اتوماتیک ATF

روغن گیربکس اتوماتیکATF (Automatic Transmission Fluid) درجه گرانروی بسیار پایین‌تری دارد و شاخص SAE آن، برابر 0W-5یا 5W-10 است. این نوع روغن علاوه بر روانکاری، خاصیت تمیزکنندگی، ضد اکسایش، ضد خوردگی، قابلیت انتقال نیرو موتور و مقاومت در دماهای بالا را داراست.روغن‌هایATF برای خودروهایی مانند محصولات رنو ال۹۰، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو پارس اتومات، ساندرو و … که از گیربکسAL4 استفاده می‌کنند، مناسب است. برای انتخاب نوع مناسب روغن گیربکس و زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه، باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرد و بستگی به نوع خودرو دارد.

زمان مناسب تعویض روغن گیربکس اچ سی کراس

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اتومبیل یکی از جوانب حیاتی نگهداری است که تاثیر مستقیمی بر عملکرد و عمر مفید اتومبیل دارد. زمان مناسب برای انجام این عملیات به شرایط رانندگی و کیفیت روغن بستگی دارد. ترافیک شهری، مسافت‌های طولانی و شرایط محیطی نیز می‌توانند عمر روغن را کاهش دهند؛ به همین دلیل است که بررسی دوره‌ای و تعویض به موقع روغن گیربکس به رانندگان توصیه می‌شود.

همچنین، استفاده از روغن با کیفیت مناسب می‌تواند عمر مفید روغن و گیربکس را افزایش دهد. به طور کلی، بررسی هر 50 هزار کیلومتر یا بر اساس شرایط رانندگی، می‌تواند زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را تعیین کند و از سلامت عملکرد گیربکس شما اطمینان حاصل کند.

خدمات گیربکس عاشوری : تعمیر گیربکس اتوماتیک تیگو 5

تعمیرگیربکس اتوماتیک

مزایای تعویض روغن گیربکس در مجموعه گیربکس عاشوری

مجموعه تعمیر گیربکس اتوماتیک عاشوری به عنوان مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک و تعویض روغن در تهران، خدمات کاملی ارائه می‌دهد. این خدمات شامل تعویض روغن با استفاده از روغن‌های مطابق با نیاز خودروهای مختلف، تعمیرات گیربکس اتوماتیک و بررسی کلی آن­ها، پشتیبانی 24 ساعته و ضمانت کیفیت خدمات و از همه مهم­تر بهترین قیمت می­شود. مجموعه عاشوری با بیش از 10 سال تجربه در زمینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه یا دستی، اطمینان از ارائه خدمات با کیفیت و امنیت پرداخت را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید
بهترین مرکز تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با چند نکته اساسی از جمله گنجایش روغن گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس و بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اشاره کرد. توجه به این نکات از اهمیت بالایی برخودار بوده و می­تواند به بهبود عملکرد خودرو و افزایش عمر آن نیز کمک کند. برای تعویض روغن گیربکس و راهنمایی بیشتر در این زمینه می­توانید به مجموعه تعمیر گیربکس عاشوری مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *