تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

عوض کردن روغن گیربکس از موارد ضروری است که به آن کمتر توجه میکنند و اصولا تمرکز روی تعویض روغن موتور است که سر یک بازه و تایم مشخصی بطور منظم تعویض شود .ما به تعویض روغن گیربکس توجه کمتری می شود و تا زمانی که به مشکلی برخورد نکنند اصولا سراغ تعویض روغن گیربکس و یا همان واسکازین نمی روند. یکی از موارد مهمی که هر راننده باید به آن توجه کند، بررسی روغن گیربگس است.

تعویض روغن گیربکس اتومات

نحوه تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

به خاطر حساسیت بالایی که گیربکس های اتوماتیک دارد، عمل تعویض روغن گیربکس اتومات در این مدل ها معمولاً با استفاده از یک دستگاه تعویض روغن اتوماتیک انجام می شود. بهره بردن از دستگاه اتوماتیک این حسن را دارد که به طور کامل گیربکس را نیز تمیز کاری می کند. برای این کار، باید شلنگی از دستگاه تعویض روغن را به انتهای گیربکس متصل کرد. همچنین دستگاه دارای دو محفظه جداگانه است که در یکی روغن گیربکس استفاده شده و در دیگری روغن گیربکس نو قرار دارد. پیش از روشن کردن دستگاه، باید از پر نبودن مخزن روغن کثیف آن اطمینان داشته باشید. اگر از یک تعمیرگاه مجاز برای تعویض روغن گیربکس خود استفاده کنید حتماً این کار را با استفاده از دستگاه اتومات انجام می دهد. این موضوع می تواند مشخصه خوبی برای شناسایی تعمیرگاه های خوب و با کیفیت باشد.

چه زمانی باید روغن گیربکس را عوض کنیم؟

زمانی که رنگ روغن گیربکس تیره‌ تر از حالت اولیه شود ، به این معنی است که این روغن به پایان عمر خود نزدیک‌ شده است.روغن گیربکس اتوماتیک نو تقریبا رنگ سرخی دارد. بعد از مدتی کارکرد، رنگ روغن تیره و شبیه به زرشکی و قهوه‌ای می‌شود. اما در مواقعی که مشاهده کردید روغن به طور کامل سیاه شده است، باید بگوییم که روغن سوخته در گیربکس خودروی شما قرار دارد و پیشنهاد می‌کنیم به سرعت آن را تعویض کنید.

همچنین همیشه باید به علائم غیرطبیعی ماشین دقت کنید؛ نشانه‌ها می‌توانند راهنمای مناسبی برای نگهداری درست و اصولی از خودرویتان باشند. بعنوان مثال نشانه‌هایی وجود دارند که معنایشان این است که موقع تعویض روغن گیربکس رسیده است.

  • اگر دنده‌ عوض‌کردن برایتان دشوار شده، نگاهی به روغن گیربکس داشته باشید.
  • در رفتن دنده هم می‌تواند نشانه ای از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس باشد.
  • حتما به چراغ های هشدار خودروی خود دقت نمایید و کد خطاها را دنبال کنید.
  • همچنین اگر خودرو را روشن کرده‌اید اما حرکت نمی‌کند و صداهای قرچ‌ و قروچی ناخوشایند از زیر آن به گوش می‌رسد هم باید به فکر تعویض روغن گیربکس باشید و یا حداقل گیربکس خود را به یک تعمیرگاه معتبر نشان دهید.
تعویض روغن گیربکس

خدمات گیربکس عاشوری : تعمیر گیربکس اتوماتیک h30کراس

تعمیرگیربکس اتوماتیک

نشانه های کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک

  • اگر احساس می‌کنید که دنده‌ها در حین تعویض لیز می‌خورند، این نشان‌دهنده کمبود روغن گیربکس است.

اولین نشانه کمبود روغن گیربکس، چراغ هشدار روی داشبورد است. سیستم‌های انتقال مدرن، از حسگرهای الکترونیکی زیادی استفاده می‌کنند که به شما در مورد هرگونه مشکلی هشدار می‌دهند.

  • در ماشین‌های اتومات ممکن است متوجه شوید که تعویض دنده بیشتر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل چون که سطح روغن ناسازگار و نامناسب است، زمان تعویض دنده و نحوه تعویض همگی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
  • با کاهش سطح واسکازین، گیربکس به دلیل اصطکاک بیش از حد، گرمای بیشتری تولید کرده و احتمالاً بویی شبیه سوختگی احساس خواهید کرد. این مشکل همچنین می‌تواند باعث کم شدن قدرت خودرو و جابجایی نامنظم دنده‌ها شود.
  • با کم شدن سطح روغن گیربکس، هنگام تعویض دنده متوجه تاخیر خواهید شد. بعلاوه، وقتی خودرو را به حالت دنده عقب می‌برید، ممکن است خودرو قبل از درگیر شدن، کمی مکث کند و با تاخیر حرکت کند.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو و نحوه تعویض آن بستگی دارد. به همین خاطر، نمی‌توان مبلغ دقیقی را برای انجام این کار بیان کرد. اما، شما می‌توانید با تماس با کارشناسان سایت گیربکس عاشوری ، از هزینه دقیق و به‌روز تعویض و همچنین تعمیر گیربکس اتوماتیک مطلع شوید.

تعویض روغن گیربکس اتومات

خدمات گیربکس عاشوری : تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان x60

تعمیرگیربکس اتوماتیک

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه

روغن گیربکس اتوماتیک به دو شیوه ی دستی و به وسیله ی دستگاه قابل تعویض است.در تعویض روغن دستی تنها نیمی از روغن موجود در گیربکس تخلیه شده و نیمی دیگر در بلوک هیدرولیکی و توربین باقی می ماند که در این نوع تعویض روغن در اثر تخلیط روغن نو و کهنه روغن نو خاصیت خود را به زودی از دست خواهد داد.لذا با توجه به هزینه های بالای قطعات و تعمیرات گیربکس اتوماتیک توصیه ی ما تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه میباشد که علاوه بر تخلیه ی کامل روغن گیربکس ،بلوک هیدرولیکی و توربین موجب شستشوی کامل گیربکس نیز می شود.

جمع بندی

برای تعویض روغن گیربکس اتومات بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و خودتان دست به کار نشوید زیرا این کار کاری تخصصی است و انجام این کار نیازمند سالها تجربه و امکانات خاصی است که در اختیار شما نیست اما مجموعه های بزرگ مانند مجموعه گیربکس عاشوری از این امکانات بهره مند هستند و شما می توانید با خیال راحت امور تعمیراتی خود را به ما بسپارید.